
Učitelka připraví dva stejné (např. červené) archy papíru (A4 stačí) a dvě stejné sady čtyř vystřižených obrazců jiné barvy (viz obrázky). Předloží čtyři dvojice shodných obrazců a ptá se:
- „Děti, jak zjistíme, jestli jsou některé obrazce stejné (shodné)?“
Děti navrhují řešení. Porovnávají nahodile velikosti některý obrazců:
- „Jo, tyhle jsou shodné.“
- „Tyhle taky.“
Učitelka navodí situaci, aby se přesvědčily, že jsou po dvojicích shodné:
Děti:
- „Já to vidím. To je jasný.“
Učitelka:
- „Ale já to nevidím, tak mi to ukaž, jestli to pasuje pěkně na sebe.“
Porovnávají nejen ukázáním, ale skutečně překrytím na sebe (co se kryje, je shodné).
Učitelka rozmístí na každý arch 4 obrazce, na první arch do „rohů“ a na druhý volně, různě otočené. Otázka zkoumání:
- „Děti, na kterém papíře je vidět více červené barvy“?
Sledujeme, které dítě umí interpretovat výsledek předchozího zkoumání, že jsou dvojice obrazců shodné.