Žáci si ve skupinách vyberou na YouTube libovolnou reklamu v českém jazyce. Jejich úkolem je analyzovat ji se zaměřením na tři oblasti (učitel formuluje otázky s ohledem na vyspělost, věk žáků):
A) Forma a uspořádání textu
Jakým způsobem dílčí části textu vysvětlují nebo rozpracovávají hlavní myšlenku reklamy? Jak přispívá k významu reklamy její žánr? Obsahuje reklama domněnky, fakta nebo subjektivní názory? …
B) Autor a adresát
V čem spatřujete autorův záměr? Kterými prostředky autor takového záměru dosahuje? Jaká část textu na vás nejvíce působí, proč a čím? Vyvolává ve vás nějaké emoce? Koupili byste si na základě této reklamy daný výrobek? Z jakého důvodu? Viděli jste někdy podobnou reklamu? …
C) Kontext textu
Může reklama fungovat stejným způsobem i v jiném prostředí, době, zemi? Proč si to myslíte? Setkali jste se v běžném životě se situací, která je v této reklamě popsána? … Co se opakuje v různých reklamách?
Učitel se v rámci hodnocení úkolu věnuje nejen výsledkům žákovské práce, ale rovněž i jejímu průběhu (postup řešení, síla předložených argumentů, spolupráce skupiny).
Formu (skupiny/individuálně, ...) určí učitel podle zvyklostí v jeho třídě. I s ohledem na čas, který na úlohu má. Pro žáky je to náročné; ale teprve když budete takové aktivity zařazovat opakovaně, pochopí „princip výstavby reklamy“.