Čtenářská gramotnost
- ×↕
Opakování - ano/ne
- ×↕
U každého z tvrzení zaklikněte ano, pokud s ním souhlasíte, nebo ne, pokud s ním nesouhlasíte.
- ×↕
1. Skupinová práce je využitelná napříč všemi ročníky i předměty.
- ×↕
ANO, skupinovou práci skutečně můžete začlenit do výuky kdykoli.
Není to dobře, zamyslete se znovu.
- ×↕
Správná odpověď
NE není správně...
- ×↕
2. Skupinovou práci realizuji tak, že na začátku hodiny děti rozdělím podle lavic do skupin a nechám je pracovat na nějakém úkolu, který aktuálně vymyslím.
- ×↕
Správná odpověď
Volba ANO není v tomto případě dobře.
- ×↕
NE, skupinová práce, aby byla smysluplná, musí být předem promyšlena. Lze ji samozřejmě realizovat v hodině i dílčím způsobem, ale i v tomto případě byste měli vědět, jaký má smysl a cíl.
Špatná odpověď
- ×↕
3. Pokud se mi nelíbí, jak některá skupina pracuje, rozpustím ji a zadám individuální práci.
- ×↕
Správná odpověď
Odpověď ANO není dobře.
- ×↕
NE, tím, že práci skupiny přerušíte, dáte žákům signál, že práce ve skupině není důležitá, že mohou pracovat sami lépe. Na kooperaci dětí je důležité pracovat, zjistit, proč se jim nedaří spolu komunikovat, vysvětlit, jak mohou pracovat lépe.
Špatná odpověď
- ×↕
4. Hodnocení práce skupin je čistě v mé kompetenci.
- ×↕
Správná odpověď
Špatná odpověď
- ×↕
NE, při skupinové práci (a nejen při ní) je sebehodnocení žáků nezbytné. Žáci by měli mít možnost vyjádřit se k tomu, jak se jim spolupracovalo, co jim šlo či nešlo, jak by se práce dala zlepšit. Učitel by měl dopředu zadat parametry, co bude hodnoceno a jak, aby žáci měli možnost splnit tyto požadavky.
Špatná odpověď
- ×↕
5. Je pravděpodobné, že většina žáků se při sdílení a diskusi ve skupině dobere hlubšího porozumění probírané látky než při naslouchání výkladu učitele.
- ×↕
ANO, u většiny žáků je tomu opravdu tak; ale jsou i výjimky.
Špatná odpověď
- ×↕
Správná odpověď
Tentokrát NE není ta správná volba.
- ×↕
6. Během skupinové práce se žáci učí spolupracovat, měl bych ale jako učitel vždy dbát na to, aby mezi sebou žáci komunikovali v klidu a věcně a aby se nedohadovali.
- ×↕
Správná odpověď
Odpověď ANO není dobře.
- ×↕
NE. Možná vás to překvapí, ale během skupinové práce může dojít k ostřejší výměně názorů, dokonce se to předpokládá. Dokážete si představit, jak jinak by žáci projevili své emoce? To, že se žáci během práce pohádají, není na škodu. Svědčí to o jejich zápalu pro věc, o snaze splnit úkol dobře a o tom, že jim na jejich práci záleží. Samozřejmě je vhodné zasáhnout a korigovat spor ve chvíli, kdy vidíte, že by si žáci mohli ublížit. Zvládat své emoce je důležitá dovednost i do běžného života, proč by se ji žáci nemohli učit „naživo“ ve škole?
Špatná odpověď


