Ukázka učební činnosti pro 1. stupeň ZŠ – Člověk a svět práce.
Dnešní svět vyžaduje, aby žáci uživatelsky ovládali různé technologie a uměli v nich vyhledávat informace pro svůj běžný život. S tím souvisí schopnost umět pracovat s texty, vyhledávat v nich a používat je k uspokojení svých potřeb.
Zkuste zadat žákům úkol: Naplánujte výlet!
Měli by se při tom ptát...
1. Kam bych chtěl jet?
- Jaké jsou moje potřeby? Kam bych se chtěl podívat? Zážitkový výlet, nebo radši horský výšlap?
- Žáci sdílí své potřeby a dle nich se tematicky rozdělí do skupin (milovníci hradů a zámků, procházky a túry v přírodě, fanoušci techniky…).
2. Co všechno je třeba naplánovat?
- Jak potřeby naplnit? Co je přesně cílem výletu? Jak se tam dostat? Kdo na výlet jede? Je třeba počítat s nějakými omezeními? (otevírací doba, přístupnost, počasí, ...)
3. Kde hledat?
- Každá skupina si k plánování vybere libovolné zdroje; např. elektronické, tištěné, lidský kapitál (zeptat se kohokoli a kdekoli).
4. Jak jsme dopadli?
- Reflexe naplnění potřeb a průběhu skupinové práce.
- Podařilo se vám naplnit potřeby pojmenované na začátku aktivity? Jak probíhalo vaše plánování? Jste spokojeni s výsledkem? Proč? Jaké konkrétní zdroje informací jste použili? Mělo to nějaké výhody? A úskalí?
Splnit úkol lze různými cestami. Různé cesty s sebou však přinášejí různý obsah, podmínky práce, překážky a často i odlišnou kvalitu výsledku. Pokud správně identifikujeme naše potřeby, pomůže nám to. Minimálně s motivací k činnosti, tu najdeme snáz.