Čtenářským strategiím se děti často v současné škole učí nevědomě, musejí je využívat k porozumění textu, ať chtějí, nebo ne; odpovídají ale jejich čtenářským dovednostem.
To prakticky znamená, že…
- Zdatný a motivovaný čtenář se většinou popere i se složitým textem a s využitím různých vlastních strategií mu víceméně porozumí.
- Pokud ale na text, kterému nerozumí, narazí méně zdatný čtenář, často od něj uteče (není odolný, nemá k dispozici vhodné strategie). Nemá dovednosti a postoje, aby prorazil hradbu neporozumění.
Co s tím můžete udělat vy?
- Cílem každého učitele by mělo být, aby ve chvíli, kdy text nepochopí, začalo dítě automaticky přemýšlet nad tím, co by mu mohlo pomoci se s textem vyrovnat, aby vědělo, jak na něj, aby zvolilo vhodné čtenářské strategie pro prolomení nepochopení.
- Používání čtenářských strategií by tedy mělo být pro děti VĚDOMÉ a CÍLENÉ.