Znáte zámkovou dlažbu? Máte ji doma? Všimli jste si, jak zapadají dílky do sebe a pokrývají celou plochu? Zkoumali jste ji někdy podrobně? Teď máte šanci.
Jak procvičovat analytické dovednosti porovnáváním různých obrazců? Žáci porovnávají obrazce ve čtvercové síti a bez výpočtu určí, který obrazec má větší obsah, popř. obvod.

Nápovědou pro ně může být například to, aby se pokusili ze složitějších obrazců udělat obrazce jednodušší. U porovnání obvodu si mohou vyznačit shodné strany mnohoúhelníků a porovnat délky ostatních stran.


Analýzou tvarů a jejich zjednodušením žáci dospějí k tomu, že i různé obrazce mohou mít stejný obsah, ale zároveň, že se může lišit jejich obvod (v tomto případě má červený obrazec větší obvod díky 4 kružnicím).
Nechte žáky řešit úlohy, ve kterých pomocí porovnávání různých tvarů a objektů dospívají k mnohdy překvapivým a objevným zjištěním. Přitom nemusí používat složité matematické postupy, ale využívat své analytické schopnosti a dovednosti věci zjednodušovat.
Námět a zdroj obrázků: Roubíček, Filip, Dva v jednom, In Matematika pro všechny, JČMF Praha