Zopakujme si úlohy z předchozího cvičení:
- Vyjmenujte druhy ryb.
- Vyhledejte v textu názvy ryb a vypište všechna pojmenování ryb uvedená ve čtvrtém pádě množného čísla.
- Přineste si do školy různé informační zdroje, které vám pomohou rozpoznat ryby, rozlišit jejich druhy, pochopit, čím jsou důležité, jak je chránit.
Všechny tři úlohy umožní učiteli a žákům rozpoznat míru dosažení výsledků učení, které jsou určitě legitimní. Ale zamyslete se:
- Co přesně řešení té které úlohy žákům ukáže?
- Co dokazuje, že umí něco vyjmenovat či najít to v textu?
- Jaké dovednosti prokáže, když dokáže sehnat relevantní zdroje informací např. ve veřejné či školní knihovně?
Třetí z úloh umožní žákovi hledat, najít a následně prozkoumat vlastní informační zdroje – tak je naplněn předpoklad, že si naučené trvaleji zapamatuje: učí se v souvislostech, rozvíjí gramotnost.
V této lekci se naučíte, jak reflektovat se žáky rozvoj gramotností ve speciálních školních úlohách, které umožňují vyhodnocovat tzv. důkazy o učení.