V následujících chvilkách se budete zabývat kritickou analýzou autorského záměru. Budeme ji brát jako příležitost, aby se vaše výuka stala ještě užitečnější. Tentokrát nenecháte děti sledovat v mediálních textech a jiných informačních produktech jen obsah sdělení. Budou přemýšlet o tom, co chce autor, aby čtenář udělal, aby si myslel, a jak to autor dělá.
Tato lekce vám ukáže, že je to příležitost zajímavá. Děti a žáci zjistí, že právě metody a poznatky věd, jako je geografie či fyzika, jim mohou pomoci rozlousknout, že jim někdo v článku lže, skrývá kus pravdy a manipuluje je k převzetí určitého názoru a jinak nekale jedná.
Děti se při tom současně dozvědí:
- jací jsou čtenáři, jací jsou lidé,
- že náleží do určitých skupin, které oslovují určité texty a jiné ne,
- že se k nim cíleně obracejí autoři s různými záměry, chtějí je o něčem přesvědčit,
- a že při tom přesvědčování nemusí postupovat vždy eticky nevinně.
Zkoušejte s žáky vymýšlet strategie, jak na informace v dnešní době reagovat, jak být při hledání jejich objektivity podobně vynalézaví jako autoři, kteří nás dnes a denně zásobují cílenou propagací myšlenek a věcí.