Gramotnosti pro život:
Učíme v souvislostech
Vítejte ve vzdělávacích modulech o čtenářské, matematické a digitální gramotnosti ve škole.
Jsou určeny učitelům mateřských a základních škol. Nezáleží na tom, co učíte. Jste tu rozhodně správně.
Začněte 15minutovým úvodem, pak se budete moci pustit do dalších lekcí. Doporučujeme přihlásit se do účtu na Metodickém portálu RVP.CZ. Pročtěte si doporučení, jak začít!
  • Do lekcí ke gramotnostem můžete vstoupit po absolvování úvodní lekce.
  • Výběr textů do výuky (Inspirátor)
    Čtenářské situace Výběr neučebnicového textu
  • Rozšiřování rejstříku čtenářských úloh (Modelář)
    Čtenářské strategie – shrnování, kladení otázek Autor a adresát Reflexe čtenářských dovedností
  • Rozvoj schopnosti kritického čtení textů (Průvodce hlubinami)
    Hodnocení formy a obsahu textů Hodnocení textu různými čtenáři
  • Podpora sdílení zkušeností ze čtení (Moderátor)
    Skupinová práce jako cesta ke sdílení poznatků Sdílení prožitků
  • Podpora čtenářské samostatnosti (Mentor)
    Výběr textu podle potřeb žáků Volba čtenářských strategií Plánování rozvoje čtenářské gramotnosti samotnými čtenáři
  • Do lekcí ke gramotnostem můžete vstoupit po absolvování úvodní lekce.
  • Rozhodujeme se na základě zkušeností a znalostí (Analytik)
    Matematický text Práce s informacemi Analýza problému Interpretace výsledku
  • Zkoumáme různé cesty za poznáním (Badatel)
    Badatelská činnost Logické uvažování a argumentace Ověření platnosti zákonitostí
  • Spolupracujeme, chyba není překážka (Motivátor)
    Práce s chybou Diskuse Sebedůvěra
  • Do lekcí ke gramotnostem můžete vstoupit po absolvování úvodní lekce.
  • Vyhledáváme, třídíme, ukládáme a sdílíme data a informace (Datel)
    Vyhledáváme informace Třídíme, ukládáme a sdílíme
  • Tvoříme digitální obsah (Lemčík)
    Tvorba digitálního obsahu I. Tvorba digitálního obsahu II.
  • Komunikujeme, spolupracujeme a budujeme aktivní občanství (Surikata)
    Komunikujeme a spolupracujeme v online prostoru Osobní rozvoj a digitální občanství
  • Chováme se bezpečně v on-line prostoru a myslíme na zdraví (Želva)
    Vyhýbáme se zdravotním rizikům a ohrožení fyzické a psychické pohody Nástrahy a hrozby v digitálním prostředí Chráníme svá data, respektujeme ochranu cizích dat
  • Rozvíjíme informatické myšlení, víme si rady s technikou (Buldok)
    Technické problémy Informatické myšlení – dekompozice Informatické myšlení – algoritmizace