Oživením výuky jsou nejen texty atraktivní a obsahově blízké žákům, ale i texty zpracované netradiční formou, v níž nejsou žáci zvyklí na první pohled text hledat…
Námět na učitelovu identifikaci potenciálu hudebního videoklipu
Výuková aktivita Cizí zeď
Jedná se o reflexi hudebního videoklipu. Hlavními tématy jsou chování lidí ve virtuálním světě, které se přímo promítá do světa reálného, a mediální manipulace, kritické myšlení a problematika pravdivosti v mediálním prostoru. Písnička Cizí zeď je výsledkem mediální kauzy kolem Kazmy a Leoše Mareše.
A jak je to s didaktickým potenciálem textu?
- Smysl textu a autorský záměr: Přínosem textu je jeho samotný obsah (autorský záměr poukázat na mezilidské vztahy, chování na internetu), ale i proces jeho vzniku spojený s mediální kauzou (autorský záměr sebeprezentace, mediální manipulace).
- Čtenář a text: Text je určený uživatelům internetu, zejména sociálních sítích, na nichž se objevil. Kazmova videa mají miliony zhlédnutí, žáci a mladí lidí je sledují a znají. Pro mnoho z nich je Kazma vzor, ztotožňují se s ním.
- Žánr textu a způsob podání: Hudební videoklipy jsou pro žáky atraktivní a známou formou textu, server YouTube se popularitě těší několik let. V poslední době sílí mezi dětmi a mladými obliba sociální sítě TikTok, na které jsou pouze videa.
- Forma a jazykové prostředky: Text nabízí dvě obsahové roviny a mnoho intertextových odkazů (s přihlédnutím ke kontextu vzniku videa), což je z pohledu práce s ním atraktivní. Slovní zásoba odpovídá internetovému prostředí, obsahuje slang, který používají i žáci, je jim blízký.