S jakými čtenářskými situacemi se děti ve Vaší hodině (ve vzdělávacích aktivitách v MŠ) setkávají?
- Čtou samy text a písemně odpovídají na otázky týkající se obsahu textu v prac. listu (na známky)
- Samostatně řeší otázky pracovního listu, které se týkají obsahu textu a jazykových jevů, které jsou přítomny
- Pracují ve dvojici se stejným textem, řeší úkoly na známky
- Chodí po třídě/knihovně... vyhledávají a vypisují si informace o určitém literárním či jiném tématu
- Diskutují kolem počítače či tabletu, píší na flip...
- Připravují představení pro ostatní, společně tvoří scénář a dohledávají informace
- Budou číst novým prvňákům, a tak s rodiči vybírají nové, i starší knížky, které by se dětem mohly líbit
- Plánují společně školní výlet a vybírají destinaci a informace o místě, rozhodují, co vidět a jak to časově zorganizovat
- Reflektují výsledky svého učení podle školních či třídních kritérií
- … Napadá vás ještě něco jiného? Pravděpodobně ano.
Jak vypadají problémy („zadání života“), které dospělí řeší s podporou textů?
Zamyslete se – vybavte si některá „zadání“. Pokud máte možnost, zapište si je.
A teď se znovu zamysleme: Jaké z těchto situací děti mohou zažívat podle vlastního rozhodnutí a jaké musejí, protože jim to někdo zadá? Rozroste se váš seznam o další situace?
Zkuste u každé situace doplnit, zda žák zadání splnit