V předchozí úloze jsme zjistili, že všechny možnosti byly správně. Všechny možnosti označují činnosti, které do výuky patří. Je dobře, že je děláte! Každá z nich však rozvíjí jinou složku čtenářské gramotnosti. O jakých složkách že je řeč?
Čtenářská gramotnost má čtyři složky:
- Vztah ke čtení: Využívání textů jako zdroje poznání, zájem o knihy, vytrvalost při čtení, čtení jako zážitek.
- Porozumění textu a interpretace (doslovné porozumění): Porozumění napsanému v textu, kladení otázek k doslovným významům, oddělení nepodstatného, …
- Posuzování obsahu a formy textu (vysuzování a hodnocení): Určení autorského záměru, informace v souvislostech, odlišení faktů a názorů, hodnocení obsahu a věrohodnosti textu.
- Čtenářská nezávislost (metakognice, sdílení): Monitorování vlastního čtení, stanovení čtenářských cílů, formulování dojmů z četby, inspirace četbou druhých, …
Tohle všechno znáte? Směle dál!
Hodilo by se dozvědět ještě víc? Doporučujeme:
Další zajímavé a užitečné odkazy najdete také v knihovně.