Proč je tato složka čtenářské gramotnosti důležitá?
- zahrnuje znalosti, dovednosti a postoje využitelné při hodnocení obsahů textů (např. pochopení a prověření argumentů autora textu – kdo je tady bídák a jak to autor dokazuje),
- pracuje s posuzováním textů v různém kontextu a porovnáváním obsahu s vlastními zkušenostmi,
- podněcuje volbu způsobu čtení s ohledem na situaci, účel čtení a charakter textu,
- je stěžejní pro podporu samostatného jednání dětí a život v současné době.
Zásadní roli v rozvoji této složky hraje učitel.
- stanovuje cíle a plánuje podmínky výuky (neřídí proces didaktické transformace, odpovědnost je na žákovi),
- zadává problémové úlohy (děti sami rozhodují o zdroji informací i postupu; úkoly nemají „správné řešení“),
- poskytuje zpětnou vazbu k žákovským řešením, hledá silné i slabé stránky.
Posuzování obsahu a formy textu představuje tzv. kritickou čtenářskou gramotnost: Kritická gramotnost - o praxi, textech a kontextech (PDF, 1.75 MB)