Mezi stoupence chyby jako užitečného indikátoru procesu učení patří francouzský didaktik Jean-Pierre Astolfi, který představuje jeden z možných přístupů k chybě. Vytvořil následující typologii chyb:
×↕
1. Chyby vzniklé z neporozumění zadání a pokynů učitele (chyba dítěte tak může být cennou zpětnou vazbou pro učitele)
Důležité je, aby učitel vykládal učivo přiměřeně rychle, včas objasnil neznámé termíny, zadání úkolu formuloval jasně a jednoznačně
Smazat text
Přidat text
×↕
2. Chyby vyplývající ze školních návyků či mylného vysvětlení si záměrů učitele
Tato kategorie se týká celého edukačního procesu, nejen učiva. Zadává–li učitel práci, měl by přesně formulovat, co od žáků očekává. Stává se například, že žáci předpokládají, že výsledkem příkladu z matematiky má být celé číslo. Pokud jim vyjde jiné, považují výsledek za chybný.
Smazat text
Přidat text
×↕
3. Chyby vyplývající z alternativního chápání problému ze strany dítěte
Učitel by měl seznámit žáky s možnými alternativami zkoumaného jevu. Tento typ chyby je častý zejména ve výuce cizího jazyka (například způsob značení akcentů nad písmeny ve francouzštině odpovídající spíše českým „háčkům“ a „čárkám“).
Smazat text
Přidat text
×↕
4. Chyby spojené se stádiem myšlenkových procesů a operací
Učitel by měl mít připravené různé strategie a styly výuky tak, aby vyhověl různé mentální úrovni dětí. Většina dětí chápe konkrétní koncepty lépe než abstraktní.
Smazat text
Přidat text
×↕
5. Chyby založené na zvolené strategii řešení problému
Důležité je, aby učitel nabídnul dětem způsob řešení problému, ale zároveň jim umožnil přijít si na vlastní metodu řešení problému, na vlastní postup.
Smazat text
Přidat text
×↕
Tip: Taxonomií chyb bylo vytvořeno více. Další možnou naleznete v knihovně:
(Norrish, J. (1987) Language learners and their errors. London : Macmillan).