Veďte děti ke zvídavosti, vytrvalosti a schopnosti kriticky myslet. Sledujte, zda se důsledně opírají o fakta a dostupná data.
Při analytické činnosti se uplatní:
- Třídění objektů (Co do skupiny patří/nepatří)
- Využívání vhodného matematického aparátu (manipulace, metoda pokus–omyl), analýza a systematizace dílčích výsledků
- Schopnost individuálně i v diskusi analyzovat procesy, postupy, vztahy a situace v oblasti matematiky a příbuzných oborů
- Zobecnění a využívání získaných zkušeností za základě analýzy řešeného problému
Analýza se často vyskytuje společně se syntézou. Nezapomínejte na analyticko-syntetický přístup k řešení problémů, který je předpokladem pro úspěšný kognitivní rozvoj dětí. Při něm se zaměřujte na otázky typu:
- Co budeme analyzovat? (Text nebo obrázek nebo mluvené slovo/zvuk?)
- Jak bude analýza probíhat? (Manipulací nebo mentální manipulací?)
- Navazuje syntéza? (Bez syntézy vznikne/nevznikne výsledek?)
- Je možné posoudit/zkontrolovat výsledek? (Je k závěru nutná syntéza?)