V rámci výtvarných a pracovně-technických činností můžeme analyzovat jakoukoliv předlohu (skládání obrázků, sestavení geometrických útvarů z částí, stavba „hradů“, práce s obrázkovým návodem apod.).
Těmito aktivitami cíleně rozvíjíme analyticko-syntetické myšlení dětí, a to formou hry.
Je třeba si uvědomit, že při skládání bez předlohy rozvíjíme dětskou fantazii, při skládání s předlohou je kladen větší nárok na dítě, kdy musí analyzovat, a poté nastupuje syntéza (MG-0-3-07, MG-0-6-01) a na závěr i ověření, kdy rozvíjíme kritické myšlení (MG-0-3-04, MG-0-5-01, MG-0-5-03). Tyto aktivity lze velmi dobře gradovat podle věku a dovedností dětí. Je to studnice podnětů pro kognitivní vývoj dítěte, kdy dítě hledá vlastní postupy a strategie (MG0-1-05).