Dvojice dětí dostane několik dvojic kalíšků (např. plata na vejce). Na zahradě nebo jinde v přírodě děti hledají předměty, které vyjadřují protiklad (např.: hladký/hrubý, krátký/dlouhý, hladký/pichlavý atd.).
Asi po 15–20 minutách sběr ukončíme.
Pak si dvojice ukážeme, prohlížíme si je a děti vysvětlují (argumentují), proč k sobě dané předměty přiřadily.
Po návratu z venku děti vyhledávají další informace o svých zajímavých nálezech v dostupných zdrojích (encyklopedie, časopisy – např.: z kterého stromu je šiška, kterou našly, nebo co je to za zajímavý kámen, který mají ve své sbírce, komu patřila ulita…).
Při aktivitě se děti učí dívat se na okolní prostředí jinak.
Důkazy o učení (rozklepněte si):
×↕
1. Roztřídí předměty podle jejich vlastností.
Nejedná se o důkaz o učení čtenářské gramotnosti, ale důkaz o učení obsahu vzdělávací oblasti: tedy dítě a jeho psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace.
Smazat text
Přidat text
×↕
2. Pochopí zadání z obrázkové instrukce.
Jedná se o důkaz o učení ve složce čtenářské gramotnosti porozumění textu, linii Vyhledávání a propojování přímo i nepřímo vyjádřených informací podle účelu čtení.
Smazat text
Přidat text
×↕
3. Vybere vhodný text s dalšími informacemi o vybraných předmětech.
Jedná se o důkaz o učení ve složce čtenářské gramotnosti čtenářská nezávislost, linii Výběr textů podle účelu čtení a rozhodování o jeho užití.