Ke shrnutí významu reflexe čtenářské gramotnosti využijeme úlohu z příručky PPUČ pro 2. stupeň, vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Předkládáme Vám komplexní výukovou aktivitu a k ní čtyři důkazy o učení. Zkuste je přiřadit ke složkám čtenářské gramotnosti (když budou čtenářské).
Hra na vlčí dech a na gazelí nohy
(Člověk a zdraví, Tělesná výchova, doporučeno pro 8. ročník ZŠ)
- Motivační část – žáci si přečtou text – např. Karpatské hry od M. Nevrlého – Hra na vlčí dech a gazelí nohy.
- Běhací část – pak následuje výzva ke hře: učitel udrží tajemno, nenaznačí, co žáky čeká: a vybere souvislý běh pestrou krajinou s přiměřenou délkou a náročností překážek.
- Přemýšlecí část – po doběhu napíší žáci na papír, co právě cítí, jak se cítili při běhu, zda měli nějakou krizi, jak se s ní vypořádali a jaké měli při běhu myšlenky. Zde by měli mít žáci dostatek času, aby mohli zaznamenat vše, co chtějí.
- Reflexe – po dokončení celé aktivity následuje společná reflexe prožitků. Mohou dobrovolně přečíst svoje úvahy, kresby, grafy, ... Smyslem společné reflexe je nabídnout sdílení podobných pocitů a zážitků, které pomohou vidět pohyb z různých úhlů pohledu.
Ke stažení: