Ale jak získáte opravdu spolehlivé důkazy o učení?
Důkazy o učení ve čtenářské gramotnosti žákovi ukážou, na jaké úrovni je jeho čtenářská gramotnost v konkrétní složce a linii a co dělat dál (k tomu jsou v knihovně souborné doporučené výsledky učení žáků ve čtenářské gramotnosti, čtenářské kontinuum projektu PPUČ): co už umí a co zatím ještě ne.
Takové úlohy předem důkladně připravujte a zařazujte v průběhu výuky. Jejich výsledky pak promýšlejte s kolegy: co výsledky říkají o žácích, co jim jde, co zatím ne. Můžete tak nabízet efektivní, cílenou podporu jejich dalšímu učení.
Stanete se podporou, mentorem učení těch, kterým něco zatím nejde, ne hodnotícím a trestajícím elementem. To Vám navíc umožní společně s kolegy plánovat své vlastní zdokonalování: postupné zlepšování kvality své výuky.
Doporučujeme:
- Košťálová, H., & Šlapal, M. (2018). Formativní hodnocení. Zkušenosti z praxe PŠÚ. Praha: Česká školní inspekce.
- Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24,5, s. 721–752.
- Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: Čtení pomáhá, Edulab (Více o důkazech o učení u Williama a Leahyové (2016, s. 61–100))
Nezapomeňte, že zajímavé informační zdroje pro vás shromažďujeme v knihovně!