Lekce se zabývá gramotností jako cílem učení a její reflexí:
Kde je ale gramotnost v systému vzdělávacích cílů a obsahů (kurikulu)?
Obsah vzdělání, tedy to, na čem se se žáky dorozumíme, se vyskytuje v těchto rovinách:
- tematická (běžný život; např. „zabýváme tím, co je to občan“),
- konceptová (oborové pojmy a souvislosti, např.: „které zákony se týkají občanství, jak lze získat občanství, jaká je historie občanství apod.“),
- kompetenční (něco, co může hrát roli v životě, užitečný nástroj poznávání, např. „jak se projeví občanství v životě, jsem odpovědný občan, jakou občanskou aktivitu bych mohl iniciovat, aby pomohla veřejnému zájmu, jakou aktivitu bych mohl se spolužáky inociovat v zájmu naší skupiny…“).
Čtenářská gramotnost je právě souborem takových užitečných nástrojů (vzdělávací obsah na 3. úrovni): umím nalézt zdroje informací, které potřebuji, těším se z četby, rozumím textům v kontextech, umím sledovat a vyhodnocovat, jak čtu, vyhodnocuji a plánuji rozvoj své čtenářskou gramotnost. V reflexi výuky tedy na ni nezapomínejme! (více k tématu u Slavíka et al., 2014, na s. 738 - v knihovně lekce)